Sportsjournalistene med nye nettsider og lansering av nyhetsbrev — Sportsjournalistene

Sportsjournalistene med nye nettsider og lansering av nyhetsbrev

Velkommen til våre nye nettsider.

Velkommen til våre nye nettsider.

Endelig er de nye nettsidene våre lansert. Det har blitt ryddet i innholdet, samt laget et mer moderne, luftig og rent design. I tillegg er de nye nettsidene selvsagt responsive og fungerer mye bedre på mobil og nettbrett. 

– Nettsidene våre trengte modernisering, og med nyhetsbrev forbedrer vi kommunikasjonen ut til medlemmene. Vi ønsker også bedre muligheter for spontan dialog ute i vår hektiske hverdag der vi hele tiden møter på små og store utfordringer. Enten det er Brann-spillere som ikke vil la seg intervjue, hvorfor vi ikke får ta bilder i mixed-sonen eller hvordan jeg får akkreditert meg til håndball-VM, sier Reidar Sollie, leder av Norske Sportsjournalisters Forbund.

Nyhetsbrev

Før redesignet gjorde vi en brukerundersøkelse blant medlemmene våre. Denne ga tydelig beskjed om at de ønsket seg et nyhetsbrev, så da gikk vi i gang og har laget det også.

Det første nyhetsbrevet sendes ut til alle medlemmer i Sportsjournalistene 20. november og vil komme månedlig framover. Medlemmer får nyhetsbrevet automatisk, mens ikke-medlemmer må melde seg på nyhetsbrevet.

Dersom du som medlem ikke mottar nyhetsbrevet, har vi ikke registrert riktig e-postadresse. Du kan da kontakte styret eller melde deg på via lenken over.

Viktige oppgaver

Sollie sier forbundets viktigste oppgave er å legge til rette for sportsjournalistenes egne arbeidsforhold.

– Vi er ikke en fagforening, men en interesseorganisasjon. Når det er kamp om akkrediteringer, er det vår oppgave å fordele dem rettferdig og vi prøver å få konkurrerende kollegaer til å opptre kollegialt, sier han.

Styrelederen mener det er mange myter om hvem sportsjournalister er og hvordan de jobber. Derfor er det Sportsjournalistenes oppgave å løfte sportsjournalistikken som fag.

– Det er kanskje ingen grener innenfor journalistikken som har flere sjangere enn vår, sier han.

– Og vi må få løftet kvinne-andelen, som konstant ligger på ti prosent.

Økt synlighet og relevans

Carina Alice Bredesen, styremedlem i Norske Sportsjournalisters Forbund og prosjektansvarlig for redesignet av nettsidene. 

– Det har vært viktig for oss å i større grad vise fram hva vi gjør, hvem vi er til for og være mer relevant for medlemmene våre. Nye nettsider og nyhetsbrev er to viktige og gode skritt på den veien, sier hun.

– Dere finner oss nå både på norskesportsjournalister.no og sportsjournalistene.no, legger Bredesen til. 

Det er grafisk designer Aina Kristiansen i Ampersand studio som har stått for redesignet, samt fungert som rådgiver på innholdssiden. 

– Det har vært en glede å arbeide sammen med Aina Kristiansen, og vi er veldig fornøyd med resultatet. Vi håper våre medlemmer vil sette pris på oppgraderingene, og målet er at vi framover kan tilby en mer relevant og oppdatert nettside, sier Bredesen.

Lettere å finne fram

På de nye nettsidene blir det for eksempel lettere å finne fram til og følge med på styrets arbeid, med både innkallinger, agenda og tema for styrets møter og aktivitet. Det gjelder både interne møter og møter med forbundene, der vi blant annet evaluerer pressens arbeidsforhold sesong for sesong og kommer med innspill før sesongstart og mesterskap. Sist hadde vi et møte med Håndballforbundet, i forbindelse med håndball-VM for damer nå i november/desember. 

– Dette setter en del premisser for norsk sportspresse, og vi syns det er viktig at våre medlemmer er oppdatert på hvordan vi jobber for mer tilgjengelighet, åpenhet og gode arbeidsvilkår, og hva forbundene og andre aktører sier og begrunner sine valg med, sier Bredesen.

Rapportér om arbeidsforhold

Dessuten er det laget et skjema for å rapportere om arbeidsforhold (både ris og ros), det er lettere å finne ut hvilke medlemsfordeler vi har, og vi vil løpende publisere pressemeldinger og nyheter fra bransjen.

Stafetten

I tillegg lanserer vi spalten Stafetten, der vi blir bedre kjent med våre kolleger fra sportspressen i hele landet, som svarer på et knippe faste spørsmål. 

– Gjennom den nye spalta Stafetten (!), vil vi få et innblikk i vår allsidige virksomhet og hvor morsomt og frustrerende vi kan ha det på jobb. Det stilles nye krav til hvordan vi jobber, og det tror jeg vi vil få mange gode eksempler på der, sier Sollie.

Som leder for styret har han selv tatt på seg den viktige startetappen.

Lynkurs

– Vi har også lagt opp til noe vi har kalt «lynkurs», der vi vil publisere artikler om aktuelle tema, nyttig lærdom, eksperttips og lure triks for sportsjournalister. Der vil det komme artikler både for for nybegynnere og viderekommende, og litt midt i mellom. Her ønsker vi å engasjerere og vise fram dyktige kolleger også, sier Bredesen. 

Akkurat nå kan dere lese om akkreditering, bildebruk og opphavsrett

Årets idrettsnavn

Det var også viktig for oss å vise fram den tradisjonsrike og prestisjetunge kåringen av Årets idrettsnavn, som går helt tilbake til 1948. På de nye nettsidene blir vinnerne presentert tiår for tiår, og fra og med vinneren av 2018-prisen vil vi vise fram vinnerne enda litt mer.

– Vi ønsker blant annet å synliggjøre god journalistikk om vinnerne ved å lenke til gode portretter og annet som står litt fram fra året vinneren ble kåret, sier Bredesen.