Norske Sportsjournalisters Forbund

View Original

Viktig for mediene om arbeidsforhold i Eliteseren

Dag-Eilev Fagermo intervjues av rettighetshaver Eurosport. Foto: Svein Ove Ekornesvåg/NTB scanpix

Medier som skal dekke Eliteserien i fotball får en masse retningslinjer å forholde seg ti. Her er en del viktig informasjon foran seriestarten 16. juni.

Utenom rettighetshaver er det kun 25 presseplasser til hver kamp. Dette inkluderer journalister, fotografer, ikke-rettighetshavere tv, rettighetshaver radio (NRK), klubb-media og noen få statistikere. Kun 200 personer skal være involvert totalt i hver kamp.

NFF har vært i dialog med oss i forbundet om disse kjørereglene og under bringer vi utdrag av det som er formidlet ut til klubbene. Men dette er de viktigste punktene:

*Husk akkrediteringsfrist fire dager før kamp. De som kommer senere blir neppe vurdert.

*Man er ekstremt opptatt av avstand. En meters avstand både på pressetribune og ikke minst i mixed sone etter kamp.

*Arbeidsrom for media åpner en time før og stenger en time etter kamp. Det siste har vi pekt på som problematisk og vi ber klubbene se praktisk på dette.

*Ettersom spillerne ikke skal i garderoben, men skal dusje og skifte på hotell, må intervjuene gjennomføres umiddelbart etter kampslutt. Det blir lokale løsninger på de forskjellige arenaene, men situasjonen krever bedre plass. Av den grunn ber man om kun en journalist fra hvert mediehus i mixed sone og ingen fotografer.

*I motsetning til i treningskampene har fotografene adgang til indre bane og bak mål. Avstandskravet gjelder også her.

NFF og NSF vil evaluere situasjonen etter de to første rundene når alle lag har hatt en hjemmekamp. Viktig at dere som er ute på arenaene gir oss tilbakemelding hvis ting ikke fungerer.

Her er deler av retningslinjene klubbene har fått tilsendt. Det ligger også en protokoll på NFFs hjemmesider.

*Akkrediteringsfrister må overholdes. 

*Alle som akkrediteres skal arkiveres med mediehus/navn/epostadresse/mobil.

*Maks akkrediterte fra media er 55 (30 TV-rettighetshaver og 25 øvrig media) – må aldri overskrides.

*TV kan i tillegg også ha 10-15 personer i produksjonsbuss etc som IKKE får adgang inn på arena.

*Presserom skal være klarert og tilgjengelig for pressen fra 60 minutter før avspark til 60 minutter etter kampslutt. 

*Distribusjon av line up på, fortrinnsvis elektronisk. Nye forbedrede rutiner gjør at lagoppstilling automatisk blir tilgjengelig på fotball.no 75 min. før kampstart.

Line up via sirkulasjon@lagoppstilling.no. Alle akkrediterte skal legges til. 

*Det skal være restriksjoner på hvilke seter som kan benyttes på pressetribunen, det vil si minimum 1 meters avstand mellom hver journalist.

*Sted for mixed sone må defineres særskilt. MÅ være i hht smittevernsreglementet (f.eks. ikke trang innendørs spillersluse, da heller på tribune eller utenfor stadion under tak). Hver arrangør må forberede dette med sperrebånd, adkomstveier for trenere/spillere og egen for presse m.m.

*Sjekke hvor mange personer som de maksimalt er plass til i din mixed sone. Restriksjoner kan gjøres, men alltid minst 1 mixed sone akkreditering til hvert mediehus.

*TV er selv ansvarlig for korrekt utstyr til intervju som ivaretar smittevernsreglementet.

*Kommentatorer har selv ansvaret for å overholde smittevernsreglementet seg imellom (1 eller 2 kom.posisjoner gjøres tilgengelig)

*Kun 1 reporter og 1 fotograf fra tv-selskap får gjøre intervjuer.

*Maks 25 medieakkrediteringer totalt (inkl. skrivende, radio, fotografer og ikke-rettighetshavere m.fl.).

*Klubb har ansvaret for å prioritere «øvrig media».

*Pressetribuneposisjoner med minimum 1 meters avstand mellom hver person.

*Eventuell prioritering av medier til mixed sone - hvis begrensninger må arrangør organisere (uansett 1 posisjon til hvert medie). 

*Felles ansvar for å påse at journalister som benytter arbeidsrom holder avstand i hht smittevernsreglmentet

*Ingen fra mediehus får lov å sende LIVE fra mixed sone.

*Freelancere kan kun få akkreditering dersom mediehus bekrefter akkreditering for disse.

*Frikort presse gjelder ikke. Det vil si at det KUN skal være arbeidende presse på kampene.

*Se også «protokoll for gjennomføring av fotballkamper under covid-19». Denne ligger tilgjengelig på fotball.no.https://www.fotball.no/tema/nff-nyheter/viktig-informasjon-vedrorende-koronavirus/protokoller-for-aktivitet-toppfotball/protokoll-for-gjennomforing-av-fotballkamper/#Toppen

Se også informasjon som omhandler mediehåndtering under trening (under spørsmål og svar), https://www.fotball.no/tema/nff-nyheter/viktig-informasjon-vedrorende-koronavirus/protokoller-for-aktivitet-toppfotball

*Arrangør har ansvaret for å prioritere og sørge for fornuftig fordeling til de ulike mediene av de 25 tilgjengelige for radio, skrivende, foto, ikke-rettighetshavere, web-media, egen SoMe etc.

*«Alle» mediehus må få minimum 1 plass på pressetribunen. 

Som en kuriositet kan nevnes at i Tyskland kjører de en poolordning med kun ti presseplasser pr. kamp, i Danmark har de ikke låst seg til tall, men slipper inn kun en journalist/fotograf pr. mediehus.

Det kan hende at regjeringen gjør endringer i regelverket underveis, det ryktes at det blant annet jobbes for å slippe inn et begrenset antall publikum, som i Danmark.