Norske Sportsjournalisters Forbund

View Original

15 prosent av Expressens tv-seere var norske

På besøk i Expressens studio. Fra venstre Eirikur Asgeirsson (Island), Martin Heinius (sportssjef Expressen tv), Gunnar Grindstein (Norge), Daniel Rooth (Sverige) og Flemming Olesen (Danmark). FOTO: Reidar Sollie

Sportsjournalistikken utvikles i mange kanaler. Expressen satser tungt på sin tv-dekning, men sliter med lønnsomheten.

 

I Expressens lokaler i Stockholm fikk nordiske sportsjournalister et innblikk i tv-satsingen. Martin Heinius er sjef for sportssatsingen, som er i et mindre format enn VGs her hjemme, men stigende.

Expressen TV har omlag 60 ansatte, fem av dem jobber med sport.

-      Målet er å etablere en sportskanal som går døgnet rundt, fortalte han.

Under store begivenheter der de ikke har rettigheter til selve øvelsene, lager de sendinger om det som skjer, slik VG gjør her hjemme.

-      2018 var et vilt år med OL i Pyeongchang og fotball-VM i Russland. I forbindelse med VM hadde vi kjøpt rettigheter til highlights fra SVT, disse ble sett av 33 prosent, mens over 50 prosent fulgte våre egenproduserte nyheter og videoinnslag, fortalte han.

Det lages i snitt 100 daglige videoer i Expressen og i år ble det satt nye rekorder under den siste uka av ski-VM.

-      Da satte vi rekord med 18 millioner videostarts siste uka. Langrenn er veldig populært. Og vi konstaterte med glede av 15 prosent av trafikken kom fra Norge, sa Heinius.

Foreløpig er ikke tv-satsingen stor butikk, utfordringen er å gjøre den mer lønnsom. Å hele tiden analyserer man publikum om hva de etterspør og hva de vil se.